Wat je moet weten als je Facebook gebruikt

Oorspronkelijk bericht (engels)

Courbet, The Winnowers

TL;DR: Facebook verzamelt op honderden manieren gegevens over je, langs vele wegen. Het is erg moeilijk om dat tegen te gaan, maar door te lezen wat ze verzamelen kun je de risico's beter begrijpen en kiezen om Facebook wat spaarzamer te gebruiken.

Inhoud:

Of je het leuk vindt of niet, Facebook is onze woonkamer geworden, onze third place online. Daar praten we met vrienden, becommentariëren we het nieuws, organiseren we bijeenkomsten, treuren we om overledenen, vieren we nieuwe babies, relaties, banen, kapsels en vakanties.

Facebook, het platform, heeft een belangrijke plaats in ons bewustzijn en begint te werken als onze pensieve. Het is daarom belangrijk wat Facebook, het bedrijf, doet met onze hoop, onze dromen, politieke statements en babyfoto's.

En reken maar dat ze die te pakken krijgen. In 2014 schreven Facebook techneuten dat ze ongeveer 600 terabytes aan gegevens oogsten per dag.

Om een idee te krijgen, de tekst van Oorlog en Vrede is 3,1 megabytes. De Sovjet filmversie uit 1966 is 7 uur lang en 8 gigabyte groot.

Dus mensen uploaden het equivalent van 193 miljoen boeken Oorlog en Vrede of 75.000 kopieën van de film, elke dag opnieuw.

De Data Policy van Facebook geeft aan wat wordt verzameld en wat ze doen met die gegevens. Zoals de meeste bedrijven echter vertellen ze er niet bij wat er precies mee gebeurt.

Gefrustreerd door steeds te moeten speculeren waar mijn toetsaanslagen heen gaan voor elke stukje dat ik schrijf, besloot ik op onderzoek uit te gaan. Alle informatie hieronder is gevonden in technische en wetenschappelijke publicaties en wat ik zelf uit kon zoeken als Facebook gebruiker. Hieraan heb ik mijn eigen uitleg toegevoegd als gegevensexpert, die al meer dan 10 jaar met gebruiksgegevens werkt.

Als iemand die bij Facebook werkt correcties aan deze post wil toevoegen, dan hoor ik graag van die persoon dat ze helemaal niet zo veel gegevens verzamelen en verwerken als hieronder staat aangegeven.

Hoe Facebook gegevens verzamelt

Om te begrijpen hoe Facebook gegevens verzamelt heb ik een (heel erg) versimpeld diagram getekend. De gebruiker voert gegeven in in de UI (de Facebook website of app). Dit is de voorkant van Facebook.

De gegevens worden dan verzameld in de Facebook database (waarvan ze er veel hebben). Dit is de achterkant.

De gegevens die je kunt zien aan de voorkant is maar een deel van de gegevens aan de achterkant.

Als je interesse hebt in meer technische gegevens, er staan veel architectuurdiagrammen op de googles. Facebook loopt voorop in het werken met 'big data' en hun gereedschapskist bevat Hive, Hadoop, HBase, BigPipe, MySQL, Memcached, Thrift, en veel, veel meer. Alles is opgeslagen in veel gigantische datacenters zoals in Prineville, Oregon

Wat weet Facebook vóórdat je iets post?

Facebook kan al beginnen met het verzamelen van gegevens voor je op "Verzenden" klikt. Terwijl je je bericht aan het schrijven bent, verzamelt Facebook elke toetsaanslag.

Facebook heeft deze gegevens gebruikt om zelfcorrectie te bestuderen (PDF).

De onderzoekers schrijven,

We melden resultaten van een verklarende analyse die 'zelfcensuur op het laatste moment' bestudeert, ofwel tekst die is verwijderd nadat hij eerst is geschreven op Facebook. We hebben gegevens verzameld van 3,9 miljoen gebruikers gedurende 17 dagen en koppelen dit zelfcensuur gedrag aan eigenschappen van gebruikers, hun sociale profiel en de uitwisselingen tussen gebruikers.

Dit betekent dat als je iets schreef als "Ik HAAT mijn baas gewoon. Ik word GEK van hem" en je bedacht je en schreef daarna iets als "Het is een gekkenhuis op het werk", dan weet Facebook nog steeds je eerste formulering voor je hem uitwiste.

Hier zie je welke soort gegevens gebruikt zijn voor de studie:

Interessant zijn: deleted posts (verwijderde berichten), deleted comments (verwijderde reacties) en deleted checkins (verwijderde logins). Dingen die je niet gepost hebt kunnen toch worden opgeslagen en dingen die je verwijderd hebt blijven gewoon bewaard.

Dus zelfs als je een bericht hebt weggegooid houdt Facebook het gewoon bij. Facebook houdt in ieder geval de metadata bij, de gegevens die gaan over jouw gegevens. De gegevens van telefoongesprek zijn bijvoorbeeld waar je over praat, de metadata zijn: wanneer je belde, waar vandaan, hoe lang etc.

Voor Facebook zin metadata net zo belangrijk als echte gegevens en die metadata wordt gebruikt om extrapolaties te doen over wie jij bent. Via Developer Tools in Chrome is het relatief makkelijk te zien wat een zondvloed aan gegevens er verstuurd wordt via xhr van jouw 'front-end' naar hun 'achterdeur'. Ik ben geen 'front-end' ninja (maar zou er heel graag eentje spreken om te zien wat we nog meer te weten kunnen komen) maar vanuit één plaatje kun je al zien dat Facebook de tijd bijhoudt waarin je bezig bent iets te doen. Het is niet duidelijk wat, maar waarschijnlijk is het de tijd die je op de site doorbrengt die Facebook naar buiten brengt.

Overigens is dit ook het geval voor het verwijderen van je account.

Omdat Facebook zo veel systemen heeft en zo veel plaatsen waar gegevens gemengd worden, is het zoals een voormalig Facebook consultant schrijft:

"Om het eerste deel van je vraag te beantwoorden: 'Is het mogelijk om Facebook te betalen om al jouw gegevens netjes te verwijderen', er van uitgaande dat 'netjes' betekent dat elk spoor van jouw bestaan op Facebook wordt gewist, dan is het antwoord 'nee'".

Dat is ook zo met verwijderde berichten: er is geen garantie dat Facebook het bericht niet gewoon bewaart en alleen niet meer toont op de site.

Zodra je echt een bericht schrijft, een foto uploadt of informatie aanpast is het een eitje voor Facebook om dat voor onderzoek te gebruiken, te verkopen aan marketing bedrijven zoals Acxion en het aan de overheid van de Verenigde Staten te geven via organisaties als de NSA, via het PRISM programma.

Na je bericht: wat verzamelt Facebook over jou?

Het is duidelijk dat Facebook alles verzamelt dat jij vrijwillig aan ze geeft: je politieke voorkeur, waar je werkt, favoriete films en boeken, plaatsen waar je geweest bent, meningen die je geuit hebt en alle reacties die je geeft op berichten van anderen. Facebook geeft de mogelijkheid een deel van de informatie die ze van je hebben te downloaden.

In mijn persoonlijke Facebook gegevens kon ik het volgende zien:

  • foto's die ik heb verzonden en waarin ik getagd ben
  • video's
  • alles dat ik op mijn timeline gezet heb (inclusief gebeurtenissen waar ik in geïnteresseerd ben, dingen die anderen op mijn timeline hebben gezet en gedeelde herinneringen)
  • vrienden en wanneer we vrienden zijn geworden
  • all mijn privé berichten
  • evenementen die ik heb bijgewoond
  • alle apparaten waarmee ik bij Facebook heb ingelogd

en in welke advertenties ik geïnteresseerd zou zijn. Dit is niet iets dat ik ingevoerd heb, het is iets dat Facebook algoritmisch heeft bepaald, gebaseerd op wat ik op Facebook heb gezet.

Maar daar komen we op terug in het stuk over adverteren.

Bovenop de gegevens en de metadata houdt Facebook ook je intenties bij. Een van de manieren die gebruikt wordt is al verkend: berichten die niet zijn geplaatst. Een andere manier is het bijhouden van "heatmaps" tijdens video's.

Bovenop wat Facebook weet over jou , weet het ook alles over jouw vriendschappen. Samengevat: Facebook weet een boel over je, zelfs als het niet expliciet op je timeline staat.

Wat doet Facebook intern met jouw gegevens?

Facebook doet behoorlijk wat met de verzamelde gegevens.

Ten eerste worden eenvoudige analyses gedaan om de snelheid van de site te verbeteren of om business rapporten te maken (bijvoorbeeld, welk deel van de tijd was de site bereikbaar, hoeveel gebruikers heeft Facebook, hoeveel advertentie inkomsten waren er vandaag) Dit gebeurt met de website gegevens van elk bedrijf.

Alleen bij Facebook doen ze het anders. Er is een heel team gewijd aan het maken van gereedschap voor het ontsluiten van gegevens met SQL-achtige talen bovenop Hadoop en Hive. En hoewel Facebook claimt dat toegang tot die gegevens streng beheerd wordt, zijn er voorbeelden die anders aangeven.

Paavo Siljamäki, directeur van het platenlabel Anjunabeats bracht onder de aandacht dat bij een bezoek aan het kantoor van Facebook in Los Angeles een medewerker heel snel de gegevens van zijn account had, zonder dat Paavo om z'n wachtwoord was gevraagd.

Hier zijn nog wat voorbeelden van Facebook medewerkers die bij privédata kunnen komen.

Ten tweede doet Facebook academisch onderzoek door z'n gebruikers als proefkonijn te gebruiken, iets dat niet wordt vermeld in de Data Policy. Interessant is dat op Facebook's onderzoekspagina een kop luidt: "Bij Facebook dringt onderzoek door in alles wat we doen".

Het heeft een behoorlijk groot gegevensonderzoek team (41 mensen bij de laatste telling). Om het in perspectief te zetten, een bedrijf van vergelijkbare grootte met 15.000 mensen kan 5 gegevensanalisten hebben als het een intensief onderzoeksprogramma voert.

Sinds 2014 is er echter geen controle meer op welke gegevens gebruikt worden en voor wat voor soort onderzoek. Een voormalig Facebook gegevensanalist schreef:

"In de tijd bij Facebook was er geen raad van toezicht die een besluit om een experiment te doen kon beoordelen. Zodra iemand een resultaat had dat ze besloten te publiceren in een wetenschappelijk tijdschrift, dan was er getouwtrek tussen de PR- en de juridische afdeling over wat gepubliceerd kon worden. Als het er alleen maar om gaat of mensen op een groene of een blauwe knop klikken heb je die toestemming niet nodig. Op dezelfde manier heb je geen toestemming nodig als je een nieuw advertentiesysteem wilt testen om te zien of mensen op meer advertenties klikken en zo de omzet verhogen."

Hoewel hij vervolgt dat de meeste software-as-a-service (SaaS) bedrijven op die manier handelen, is het niet zo dat alle SaaS bedrijven al tien jaar gedetailleerde en intieme informatie verzamelen.

Hij gaat verder:

"Het fundamentele doel van de mensen die bij Facebook aan gegevens werken is om de stemming en gedrag van anderen te beïnvloeden. Dat doen ze zodat jij de verhalen leuker vindt, op meer advertenties klikt en meer tijd op hun site blijft."

Hoewel dit begrijpelijkerwijs een doel is van de meeste websites, moet het je toch aan het denken zetten of je meer dan 40 minutes a day 40 minuten per dag op een site wil zitten jou op emotioneel vlak probeert te beïnvloeden.

Facebook verzamelt informatie en bestudeert onze emoties, maar daarnaast manipuleert het die emoties ook.

Het "Nieuwsoverzicht" (de Timeline) is geknipt voor beïnvloeding, vooral omdat Facebook het ingericht heeft om zo pakkend mogelijk te zijn: het is smullen voor ons brein. Facebook wil dat je zo lang mogelijk in het nieuwsoverzicht blijft hangen en zal daarom meer foto's van baby's en andere blije dingen laten zien, evenals controversiële en verontwaardiging opwekkende items. Berichten als "Ik heb ontbeten" leveren minder reacties op.

Op deze manier is de zogenaamde "filter bubble" begonnen. Omdat mensen klikken op dingen die ze interessant vinden, laat Facebook alleen nog de dingen zien die ze interesseren, waardoor andere visies, vrienden en foto's uit het Facebook dieet van die persoon verdwijnen. Een mooi voorbeeld zie je op "Red Feed, Blue Feed" waar getoond wordt hoe verschillend democratisch en republikeinse Facebook berichten zijn.

Wat bestuderen ze nog meer? Om te beginnen: de mate waarin homo's uit de kast komen. Hoe ze dat weten? "In het afgelopen jaar hebben ongeveer 800.000 Amerikanen hun profiel geüpdate, waarmee ze aangaven aangetrokken te zijn tot hetzelfde geslacht."

Veel Facebook studies richten zich op relaties: hoe verhouden we ons tot onze vrienden. Met andere woorden: er wordt antropologisch onderzoek verricht op proefpersonen, die daar nooit toestemming voor hebben gegeven.

Een recent voorbeeld: het gegevensonderzoek team heeft een studie gepubliceerd naar de sociale binding van gemeenschappen immigranten in de V.S., gebaseerd op de volgende gegevens:

"We hebben onze analyses beperkt tot samengestelde tellingen gebaseerd op geanonimiseerde gegevens van social networks voor mensen in de V.S. die minstens één keer Facebook gebruikten in de 30 dagen voorafgaand aan het onderzoek. De opgegeven woonplaats in het profiel werd gebruikt om het thuisland van de personen vast te stellen."

"Verder hebben we alleen mensen geanalyseerd met minstens twee vrienden in het thuisland en twee andere vrienden in de V.S. Onze resultaten zijn gebaseerd op een steekproef van meer dan 10 miljoen mensen die aan deze criteria voldoen. Alle verwijzingen naar mensen op Facebook in het onderzoeksverslag veronderstellen deze beperkingen."

Dit zijn onderzoeken die openbaar zijn gemaakt. Wat doen ze verder in beslotenheid?

Iets anders dat Facebook bestudeert zijn, begrijpelijk, "faces", gezichten. Elke keer als je jezelf tagt in een foto, herkent Facebook je en zal zijn gegevens over jou aanpassen.

"Facebook moedigt mensen aan om anderen te taggen in foto's die ze uploaden bij hun persoonlijke berichten en deze info wordt ook opgeslagen. Het bedrijf gebruikt een programma genaamd DeepFace om foto's van personen te herkennen."

DeepFace is een uitstekende manier om betrouwbaarder tags te krijgen. Het is ook een uitstekende manier om iemand's privacy te schenden. Wat als je bijvoorbeeld niet getagd wilt worden? Bijvoorbeeld bij een demonstratie tegen de overheid? Of gewoon omdat je met de ene vriend uit bent gegaan en niet wil dat de andere vriend dat weet?

Helaas, privacy over je beweging is straks geen optie meer. Facebook werkt aan manieren om mensen te identificeren die op foto's verstopt zijn. Facebook schrijft over DeepFace: "De sociale en culturele gevolgen van gezichtsherkenning is verstrekkend", maar zwijgt over de privacyrisico's bij het taggen van je gezicht. Bijvoorbeeld

"We kunnen binnenkort veiligheidscamera's in winkels hebben die mensen herkennen tijdens het winkelen".

Hoe weten ze dit allemaal?

Doordat we vrijwillig onze gegevens afstaan, iedere keer als we een status update posten, elke keer dat we een foto uploaden en taggen, elke keer dat we chatten met een vriend, ergens aanmelden, bij Facebook inloggen zodat het systeem een boodschap in de database kan opslaan: "Hé, deze persoon zit in het Facebook universum", waar nu ook Whatsapp en Instagram bij horen.

Schaduwprofielen

Wat doet Facebook als je niet voldoende gegevens met ze deelt? Dan maakt het een schaduwprofiel van je aan, "door Facebook verzamelde gegevens die je niet zelf aan Facebook hebt verstrekt."

Volgens het artikel,

"Zelfs als je het nooit hebt doorgegeven heeft Facebook waarschijnlijk je andere mailadres, je telefoonnummers en je thuisadres, allemaal hulpvaardig bijeengebracht door vrienden die je zoeken en proberen contact te maken."

Erger nog, Facebook verzamelt eigenlijk...je gezicht.

Een recente rechtszaak gaat niet over email adressen of telefoonnummers, maar over "gezicht blauwdrukken": wanneer iemand een foto uploadt, scant Facebook de gezichten en maakt er een "digitale biometrische blauwdruk" van.

Dit zou al zorgwekkend zijn als Facebook de gegevens voor eigen gebruik verzamelde, maar er zijn ook nog de bedrijven buiten Facebook.

Wat voor relatie heeft Facebook met marketing bedrijven?

Facebook's "Data Policy" geeft aan dat het samenwerkt met andere bedrijven om gegevens over jou te verzamelen:

"We ontvangen informatie over jou en jouw activiteiten binnen en buiten Facebook van externe partners, zoals bijvoorbeeld een partner waarmee we gezamenlijke diensten aanbieden of met een adverteerder over jouw ervaringen of interacties daarmee".

Het verzamelt "ongeveer 29.000 demografisch indicatoren en ongeveer 98% daarvan zijn gebaseerd op de activiteit van de gebruiker op Facebook."

"Ruwweg 600 gegevens komen intussen van onafhankelijke gegevens makelaars zoals Experian, Acxiom em anderen. Gebruikers krijgen volgens de berichten geen toegang tot deze demografische gegevens die door derden zijn verzameld."

Bovenop alle details die je vrijwillig over jezelf prijsgeeft, zoals volledige naam, geboortedatum, hobbies, godsdienst en alle scholen en werkplekken, veronderstelt Facebook ook allerlei dingen over jou die het niet kent, zodat het die gegevens kan delen met Acxiom en andere advertentiemakelaars, zodat die je beter kunnen aanspreken.

Het inkomen van het huishouden bijvoorbeeld, wat vervolgens gebruikt wordt om een profiel te maken voor de marketingmensen die tenslotte de betalende klanten van Facebook zijn. Marketingmensen kunnen vervolgens gespecialiseerde profielen kopen die de volgende gegevens kunnen bevatten:

Locatie, leeftijd, generatie, geslacht, taal, opleidingsniveau, scholing, onderwijsinstelling, etniciteit, inkomen, bezit en type koophuis, waarde van het huis, grootte van het huis en perceel, bouwjaar, samenstelling huishouden.

Hoe Facebook hier achter komt? Door aannames gebaseerd op de gegevens die het al heeft en de uitwisseling met Experian en consorten.

Deze gegevens kunne vervolgens gebruikt worden om Facebook gebruikers de juiste advertenties voor te schotelen. Hoe je je doelgroep precies kunt specificeren geeft aan wat voor gegevens er allemaal achter de schermen worden vastgehouden. Je kunt niet alleen zoeken op plaats / leeftijd / geslacht / taal, maar ook hobby's en levensstadia (bijv. pas verloofd, 6 maanden verloofd, kinderen van schoolgaande leeftijd), Het is mogelijk om zo nauwkeurig te filteren en toch nog een flink aantal mensen te bereiken (in mijn voorbeeld waren het er 100-200)

Deze gegevens kunnen vervolgens verkocht worden om gecombineerd te worden met andere gegevens die verzameld zijn via creditcards en andere marketing bronnen. Hiermee worden sites gemaakt zoals deze die een volledig profiel van je bouwen. En het is moeilijk om daar uit te komen, want zodra die gegevens zijn opgeslagen is het erg moeilijk ze verwijderd te krijgen. Daarom is het een van de speerpunten van privacy activisten om bedrijven zo ver te krijgen dat ze in bulk gegevens vernietigen na een bepaalde periode.

Facebook heeft ook het recht om jouw foto's en de foto's van jouw kinderen zo lang ze onder de 18 zijn, te gebruiken in advertenties.

Wat geeft Facebook aan de overheid?

We weten niet wat Facebook precies aan de overheid geeft. Facebook heeft wel een "Government Reports" pagina, die sinds juni 2016 niet meer is bijgewerkt. We weten echter wel dat de overheid steeds meer informatie vraagt.

Die informatie heeft een rapport opgeleverd dat toont hoeveel gegevens gebruikt zijn en hoeveel gebruikers betrokken, maar niets zegt over wat voor soort informatie en welke overheidsinstanties er bij betrokken waren (lokaal, staat, FBI/NSA).

Land Aantal aanvragen om gebruikersgegevens Totaal aantal accounts benaderd Percentage aanvragen waarbij gegevens geleverd zijn Beperkingen op inhoud Bewaarverzoeken Gebruikers/Accounts bewaard
United States 23,854 38,951 80.65% 0 31893 56714

Mark Zuckerberg zegt zelfs in een verklaring,

"Facebook is geen onderdeel of onderdeel geweest van een programma om de overheid van de V.S. of enige andere overheid directe toegang te geven tot onze servers. We hebben nooit een verzoek of opdracht van de rechtbank gehad van enige overheidsinstantie om informatie of metadata in bulk te leveren, zoals Verizon ontvangen heeft. En als we die zouden krijgen, zouden we het agressief bestrijden. Voor vandaag hadden we zelfs nooit over PRISM gehoord."

Ook hier is het belangrijk om tussen de regels te lezen. Directe toegang tot de servers is niet nodig om bulk data te versturen . Het is ook niet nodig om PRISM onder die naam te kennen.

Het is ook moeilijk om erachter te komen of de NSA op een of andere manier gegevens van Facebook verzamelt. In Europa zijn er tenminste rechtszaken gaande over dit onderwerp.

Laten we er voorlopig maar vanuit gaan dat surveillance plaatsvindt.

Wat volgt Facebook als je Facebook verlaat?

Buiten de website volgt Facebook je als je via Facebook inlogt bij een andere site (Single sign-on).

Als je uitlogt blijft Facebook je ook volgen via cookies. Het privacy beleid zegt:

"We verzamelen informatie wanneer je websites of apps van derden bezoekt of gebruikt, die gebruik maken van onze diensten. Hieronder valt informatie over die websites en apps, hoe je die websites en apps gebruikt en de informatie die de ontwikkelaar of eigenaar van de website aan jou of ons beschikbaar stelt."

Facebook volgt of probeert te volgen hoe je cursor over het scherm beweegt.

Al sinds 2011 volgt het wat je op het web aan het doen bent, terwijl je nog ingelogd bent bij Facebook.

"Facebook houdt bij waar je bent bij het inloggen, zonder jouw toestemming. Nik Cubrilovic groef wat dieper en ontdekte dat Facebook nog steeds kan zien wat je doet, zelfs als je uitgelogd bent. Facebook heeft deze claims afgewezen."

Het is veilig om te zeggen dat het je browsegeschiedenis gebruikt om advertenties mee te "verrijken".

Wat moet ik weten als ik Facebook gebruik?

Wat heeft dit alles voor consequenties? Kort gezegd komt het er op neer dat Facebook alles volgt wat je doet op hun website -en als je ingelogd blijft ook op andere websites- en dat opslaat op hun servers.

Het is duidelijk dat ieder bedrijf zijn gebruikers op een of andere manier volgt. Er is eenvoudigweg geen andere manier om te kijken of je het goed doet. Maar Facebook heeft voorzichtig aan de voeten getreden met wat ethisch acceptabel is in het omgaan met business gegevens. Zelfs als Facebook op dit moment een paar van de dingen die ik genoemd heb (berichten opslaan voor verzending, je timeline beïnvloeden) niet doet, dan nog doen ze vergelijkbare dingen en er is geen garantie op privacy of dat je gegevens in een experiment worden gebruikt. Het betekent ook dat je nog steeds gevolgd kunt worden, zelfs als je niet actief bent op Facebook.

Elke bericht dat je "liket", elke vriend die je hebt geaccepteerd, elke plaats waarvandaan je inlogt, elke productcategorie die je aanklikt, elke foto is opgeslagen op Facebook en verwerkt.

Hoe verwerkt? Dat is moeilijk te zeggen. Misschien als onderdeel van een sociaal experiment. Misschien zijn jouw gegevens doorgegeven aan een overheidsinstantie. Misschien kunnen medewerkers van Facebook, die niet per sé de juiste bevoegdheden hebben, je pagina bekijken en je arbeidsverleden zien. Misschien wordt dat arbeidsverleden wel aan een verzekeringsmaatschappij doorgestuurd.

Dit geldt ook voor privé groepen, besloten groepen en alle berichten. En, zoals Facebook zelf aangeeft: privacy bestaat niet op Facebook.

Dus eigenlijk moet je aannemen dat alles wat je doet binnen Facebook publiek bekend kan worden, gebruikt kan worden voor marketing of door de overheid geanalyseerd kan worden.

Wat kan ik doen als ik mijn gegevens niet aan Facebook wil geven?

Facebook begon als een manier voor studenten om contact te maken met elkaar en is geworden tot een instrument om het gedrag van mensen te beïnvloeden, hun daden te meten en mogelijk informatie te verzamelen voor de overheid.

Het probleem is dat ieder mens, Facebook gebruiker of niet, wordt meegenomen in het systeem bestaande uit surveilleren, labelen van relaties en schaduwprofielen opstellen. Maar dit geldt vooral als je een actieve Facebook gebruiker bent.

Het belangrijkste is dus om je te realiseren dat dit gebeurt en om zo min mogelijk van jezelf prijs te geven aan Facebook.

Hier is een lijst van de dingen die ik doe om me zo min mogelijk aan Facebook bloot te geven.

Niet iedereen zal het doen zoals ik. Het belangrijkste is dat zelfs als je gewoon doorgaat met Facebook gebruiken als voorheen, je je bewust bent van wat Facebook met je gegevens doet en dat ze de mogelijkheid hebben om zo sociaal gedrag te compenseren.

  1. Geen uitgebreide persoonlijke info posten.
  2. Geen foto's van je kinderen posten, zeker niet als ze minderjarig zijn en er geen toestemming voor kunnen geven.
  3. Log uit als je klaar bent met Facebook . Gebruik een aparte browser voor Facebook en een aparte voor andere sites.
  4. Gebruik "ad blockers", advertentieblokkeersoftware.
  5. Gebruik Facebook en zeker Messenger niet om politieke dingen te organiseren. Je kunt Facebook als startpunt gebruiken, maar stap daarna over naar een ander platform. Aanbevolen: Signal om te chatten. Whatsapp is ok voor groepsgesprekken, maar ik raad het af omdat het in Facebook 's metadatasysteem zit. Telegram is ook goed, maar niet zo goed omdat het geen open source is. Het hangt af van het risico dat je wilt nemen. Hier is meer info over deze platforms.
  6. Installeer de Facebook app niet op je telefoon. De app wil toegang tot absurd veel dingen.
  7. Installeer Messenger niet op je telefoon. Gebruik de gewone website, niet de mobiele versie want daarop is Messenger geblokkeerd.

    Het is treurig dat een sociaal netwerk dat zoveel goeds heeft gebracht ook de slechtste zaak is op het internet, maar totdat mensen weglopen of op één of andere manier economisch druk uitoefenen zal er niets veranderen.

    Mijn bijdrage als gegevensexpert is dat ik headhunters van Facebook die me mailen het volgende bericht heb gestuurd:

    Beste headhunter,

    De manier waarop Facebook gegevens verzamelt en gebruikt, met inbegrip van:

    heeft er voor gezorgd dat ik er niet wil werken en dat ik ook mijn gebruik van Facebook aan het heroverwegen ben, omdat ik niet weet hoe de toetsaanslag die ik doe in het systeem gebruikt zal worden.

    Als Facebook als bedrijf vastberaden is zijn koers te wijzigen en

    • gegevens gebruikt om een aantal van deze punten te bestrijden
    • actief onnodige gegevens probeert te verwijderen
    • actief werkt aan beveiligde privé-communicatie waar de overheid geen inmenging in heeft
    • en actief werkt om te voorkomen dat gegevens van privé personen worden uitgewisseld met externe partijen,

    dan hoor ik dat graag.

    Hoogachtend,

    Vicki

    We zijn sociale dieren en we zitten er aan vast dat we ons met anderen willen verbinden, dat we goedkeuring willen, willen delen en ons willen organiseren op het platform waar iedereen is en dat is in het voordeel van Facebook . Daarbij is het moeilijk vol te houden dat Facebook alleen maar slecht is: het verbindt mensen, het heeft geholpen bij de organisatie van bijeenkomsten en evenementen en het heeft de wereld verbonden.

    Maar als gebruikers van Facebook zijn we het product, met onze gegevens. En als we begrijpen wat er met onze gegevens gebeurt kunnen we nog steeds op het speelplein van Facebook blijven, volgens hun regels, maar er wel iets slimmer mee omgaan.

Geschreven op 1 februari 2017. Vertaald door Ben Brandenburg, maart 2017.